West wandelt

Wandelen in Amsterdam West


Wandelen en gezondheid

Wandelen is onmisbaar in een gezonde en actieve leefstijl. Door te wandelen wordt onze samenleving leuker en vitaler. 

Wilt u meer bewegen? Uw gezondheid verbeteren? Conditie opbouwen? Dan is wandelen de perfecte oplossing. Met een half uur wandelen per dag verbetert u uw gezondheid sterk en vermindert u het risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast is het goed voor uw humeur en uw geheugen.

Het is zo makkelijk. U stapt de deur uit en u bent al begonnen aan uw work-out. Het kost niets en u kunt het op elk moment van de dag doen. Wandelen is goed voor alles. Wist u dat het zelfs beter is dan een paar keer kort intensief sporten? Wij zetten voor u de voordelen van wandelen op een rij:


  • Wandelen verlaagt het risico op diabetes. Na langere tijd zitten neemt de insulinegevoeligheid af. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes met 58%.

  • Wandelen is goed voor hart- en bloedvaten. Met wandelen verlaagt u de bloeddruk en het cholesterolgehalte, het risico op hartproblemen daalt aanzienlijk als u al één keer per week een uur wandelt.

  • Wandelen ontspant. Zoek een mooie omgeving in de buurt op, denk aan een bos, een park of het strand. Kijk eens om u heen en laat u afleiden door alle mooie plaatjes van de natuur. Een half uur wandelen per dag verlaagt tevens de gevolgen van stress, zoals een hoge bloeddruk.

  • Wandelen verbetert uw nachtrust. Dagelijks wandelen stimuleert uw dag- en nachtritme. Daarnaast zorgt wandelen voor meer ontspanning. Hierdoor slaapt u makkelijker in en door.
  • Wandelen heeft een positief effect op uw gewicht. Dagelijks wandelen verkleint het risico op overgewicht. Met een uurtje wandelen verbrandt u ongeveer 240 kilocalorieën. Het activeert uw lichaam en brengt het uw stofwisseling op gang.

  • Met wandelen bouwt u conditie op. Heeft u nog geen goede conditie? Begin dan eerst met een stuk van bijvoorbeeld een kwartier tot twintig minuten, drie keer per week en breid dit de tweede week uit naar een half uur. Uiteindelijk kunt u het opbouwen naar vier of vijf keer per week en/of langere stukken wandelen. Met wandelen vergroot u het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Uw algehele conditie en uithoudingsvermogen gaat er al binnen een week op vooruit.

  • Wandelen versterkt uw botten en spieren. Regelmatig wandelen heeft een positief effect op het kraakbeen. As u weinig beweegt wordt kraakbeen dunner, waardoor u last kunt krijgen van uw gewrichten. Met regelmatig wandelen belast u uw botten waardoor deze sterker worden en bouwt u nieuw botmassa op.
  • Wandelen is goed voor uw humeur. Wandelen is een echte aanrader als u zich depressief of angstig voelt. Het wandelen ontspant en door te bewegen maakt u serotonine aan, ook wel gelukshormoon genoemd.

  • Wandelen heeft een positief effect op uw geheugen. Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op Alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Door het wandelen werkt het geheugen beter.

  • Wandelen verkleint de kans op kanker. Wandelen zou de overlevingskansen van mensen met darmkanker vergroten als zij elke dag minimaal een uur wandelen. Daarnaast zou wandelen de kans op darm-, borst- en baarmoederkanker verkleinen.

Artikel gevonden op de site van Gezond Natuur Wandelen.


Hebben we u overtuigd?

Doe dan gezellig mee met 1 van de vele wandelmogelijkheden die stadsdeel West te bieden heeft.
Door de coronamaatregelen zijn de wandel activiteiten wel aangepast.


Ommetje

Wandelen kan alleen, of met z’n tweeën. Zelfs met virtuele wandelmaatjes kan gewandeld worden. Download bijvoorbeeld de app ‘Ommetje’ en start een team met vrienden en bekenden. 

Met de wandelapp 'Ommetje' van de Hartstichting maak je wandelen nog leuker. Ga de competitie aan met je vrienden of familie. Op die manier wandel je toch een beetje samen! Veel mensen gebruiken de app om hun afstanden op te slaan. Ga heerlijk buiten in de natuur wandelen ...

Vindt u het gezelliger om met een groep te wandelen Uiteraard met corona maatregelen in acht genomen dan hebben we de volgende wandelgroepen in West. Ivm met de corona maatregen eerst graag aanmelden bij de wandel groep. U vindt hier onder de wandelgroepjes die in West actief zijn:

 

Wandelen in West met Ommetje-app

West wandelt

West wandelt is een samenwerking van:

Wandel je mee?  Onder begeleiding van een professionele buurtsportcoach wandelen we door de buurt van West en eindigen een uurtje later, met een welverdiend kopje koffie of thee.

Bos en lommer

Wanneer: Iedere Dinsdag
Voor wie: Voor iedereen
Kosten: Geen
Startpunt: Huis van de Buurt De Boeg,
Hoofdweg  495 A
Tijd: 13.00 - 14.00 uur
Aanmelden: Op nummer: 06-14793627
06-14637297

Spaarndammerbuurt

Vanaf dinsdag 18 mei a.s., iedere dinsdag
Startpunt: Buurtcentrum De Horizon,
Hembrugstraat 156, 1013 XC Amsterdam.
Tijdsindicatie: 10.00 of 10.30 uur

De Baarsjes

Wandeling De Baarsjes, door Amsterdamse School Museum het Schip. Deze wandeling laat het stadsdeel zien dat uitblinkt in zijn architectuur. Veel architecten van de Amsterdamse School hebben hier hun stempel gedrukt.
Wanneer: op afspraak
Voor wie: voor iedereen
Tijd: 13:00 – 15:00 uur
Kosten: €24,50
Startpunt: Café Zurich, Mercatorplein 2b


Burenhulp Westerpark

Burenhulp Westerpark biedt maatjes die structureel met buurtbewoners willen wandelen. Lang of kort, vaak of minder vaak. De maatjes stemmen samen met buurtbewoner en coördinator af hoe het contact verloopt.

Wil jij ook wandelen met een maatje of wil jij zelf als wandelmaatje aan de slag? Meld je dan bij Burenhulp Westerpark.
Contactpersoon: Jette Uittenhout
Tel: 06 83 25 40 89
Mail: Jette @kerkenbuurtwesterpark.nl

Stadsgenoten

Buiten corona werkt het ongeveer als volgt: eens in de maand op een doordeweekse ochtend sta ik op een bekend punt in de Staatsliedenbuurt/Westerpark en kunnen mensen zich daarbij aansluiten.
Aanmelden is niet nodig. We lopen dan anderhalf uur, soms iets langer, vanaf dat punt. Dus geen bussen of trams. Ergens onderweg, meestal tegen het eind van de wandeling, lopen we ergens binnen voor een kopje koffie of thee, op eigen kosten van de deelnemers. Dat is geen verplichting, je hoeft niets te gebruiken en je kunt ook dan of op en ander moment naar huis gaan. Het belangrijkste principe is laagdrempeligheid.

Wanneer: op een vaste ochtend in de maand. Dat was op woensdag, maar na corona zullen we daar vast opnieuw naar gaan kijken
Voor wie: voor iedereen die mee wil lopen.
Kosten: geen, op een vrijwillig kopje koffie of iets dergelijks na.
Tijd: vertrek 10:00
Startpunt: ( Galerij bij Checkpoint Charlie )in Staatsliedenbuurt/Westerpark. Dit kan na corona anders worden.
Houd de nieuwsbrief op de website in de gaten.

Mercatorplein

Het Schip organiseert ook een wandeling door de Mercatorpleinbuurt.
In deze rondleiding ziet u de prachtige gebouwen en de door het Parool uitgeroepen mooiste straat van Amsterdam, de Vespuccistraat. U komt meer te weten over de geschiedenis van de buurt. Na de annexatie van 1921 is deze ontwikkeld door de projectontwikkelaar Heere van der Schaar, onder toezicht van een door de gemeente ingestelde schoonheidscommissie.
Wanneer: op afspraak
Voor wie: voor iedereen
Tijd: 12:30 – 15:00 uur
Kosten: €24,50
Startpunt: Café Zurich, Mercatorplein 2b

Go mingle
Go mingle is hét vriendschapsplatform als je nieuwe mensen wil ontmoeten en samen leuke activiteiten wil ondernemen. Laat een reactie achter bij één van de wandelingen die op www.gomingle.nl staan en zij zoeken een maatje voor jou!

Struinen door de natuur van De Bretten
Wanneer: elke dag mogelijk
Voor wie: iedereen
Kosten: geen
Startpunt: station Halfweg-Zwanenburg
Informatie: NS wandeling De Bretten

NS-wandeling door hartje Amsterdam
Wanneer: elke dag mogelijk
Voor wie: iedereen
Kosten: geen
Startpunt: station Amsterdam Centraal
Aanmelden: NS Wandeling door hartje Amsterdam

Nieuws en leuke artikelen over wandelen

 

Opleiding Wandelbegeleider (Wandeltrainer 1)

Dit diploma is erkend door NOC*NSF.

Tijdens de opleiding tot Wandeltrainer 1, leer je om een groep veilig en verantwoord te laten wandelen. Onder meer tijdens wandelevenementen. Je kunt de deelnemers binnen jouw groep onderweg basistips over wandelen geven. Je leert onder andere wat een goede warming-up is, welk materiaal geschikt is en hoe je let op de veiligheid tijdens het wandelen. Daarnaast krijg je tips om de aandacht van de groep te kunnen krijgen (basis didactiek). Nadat je deze korte opleiding succesvol hebt afgesloten, ben je in staat om een groep wandelaars tijdens een tocht te begeleiden.

Voor wie?

Sportieve buurtbewoners in stadsdeel West die al een wandelgroepje hebben of van plan zijn om die op te starten.

Toelatingseisen:

16 jaar en ouder.

Studiebelasting in uren: 

8 contacturen (één dag)
2 uur opdrachten maken
3 uur studie

Planning

In het najaar is het de planning om een wandel begeleiders opleiding op te starten in stadsdeel West.

Aanmelden

Wilt u wandel begeleider worden in Stadsdeel West dan kunt u zich aanmelden bij Astrid.alberts@amsterdam.nl
Bij genoeg aanmeldingen (max 12 ) zal afdeling Sport zorgen voor een 1 daagse training in Amsterdam West. Deze zal in het najaar plaats vinden.
De kosten worden door afdeling sport betaald.

Mensen die gemotiveerd  zijn  om een wandelgroepje  te starten of  al een wandelgroepje hebben in stadsdeel West, zullen voorrang krijgen.

 

Wandelpad van hout